Goudlokje

 En hier ben ik weer….

Deze keer ga ik jullie in vertrouwen nemen.

De sukkels moeten het niet weten, maar ik ben stilaan helemaal gelukkig met de donker blonde halfgod en eigenlijk vind ik hen ook wel aardig hoor!

Weet je wat ik heel erg leuk vind? Samen op stap gaan. Ik loop dan met hem aan de lijn en Orianthi met haar. Moet je zien hoe trots ik dan ben en hoe ik netjes mooi loop te paraderen. Helemaal top wordt het als mensen de sukkels aanspreken, wat eigenlijk elke wandeling wel een aantal keer gebeurt, om te zeggen dat wij toch zo mooi zijn en dat je dat niet veel ziet ons ras. Ik ga er dan rustig voor staan en laat me uitvoerig bewonderen. Tja, hoor ik ze dan achteraf tegen elkaar bezig, “moet je hem nu zien, de dondersteen, dat heeft ons bloed, zweet, tranen en een half fortuin gekost om met Elio deftig onder de mensen te kunnen komen, en zie hem nu verwaand rondlopen.”


Als we dan een hindernis voorbij moeten, zoals een blaffende opvliegende hond in een tuin, een bouwwerf, iemand die met veel lawaai zijn gazon afdoet of een vrachtwagen, bus of tractor die voorbij raast,…dingen waar ik vroeger weleens wat zij noemen “in overdrive” van ging, dan kijk ik even naar Orianthi en loop onverstoorbaar verder. Ze mompelen dan tegen elkaar, “dat had ik dus nooit durven dromen, dat hij zo stabiel is geworden”. Ik geef natuurlijk gewoon het goede voorbeeld als pater familias en primus inter pares van de tweekoppige collieclub hier in huis. Maar laat ze maar in de waan. Ik ben natuurlijk de oppergod, dus ik ga me niet belachelijk maken bij goudlokje. Stel je voor, dan zou die kunnen twijfelen aan mijn koninklijke suprematie.

Nog een persoonlijk genoegen. Ik zorg ervoor dat de ukkepuk netjes en schoon is. Daartoe was ik dagelijks, soms meerdere keren,  zijn gezicht (ogen en zelfs zijn oren) en ook zijn buikje. Meestal valt het hoogblonde kereltje dan van puur genot in slaap en leg ik me er dan maar meteen bij voor een lekker dutje. Dan lopen die twee te kirren “kijk ze nu toch, zo lief samen”. Eigenlijk beseffen ze dus niet dat ik vader en oppercollie speel over dat ventje en mijn positie stevig veranker. Ach ja, laat ze maar, ze weten niet beter. Het is affectie maar ook dominant gedrag van mij, maar niet verklappen hoor!



Nog zo eentje…Bij haar klim ik dagelijks op schoot en geef dan likjes aan haar kin (ze noemen het hier baby hondje spelen, want ik doe dit al sinds ik pupje ben). Bij hem spring ik lekker mee in de zetel en geef kusjes op zijn kalend hoofd (dat heet dan “zeteltje doen”). De sukkels beseffen het niet, maar bij hem toon ik dus dominant gedrag. Bij haar is het meer onderdanig gedrag en affectie…Ja, zij is soms best streng en ze gaat over de verzorging, dus daar wil ik zeker goed bij staan. Met hem durf ik al eens een loopje nemen, dat blijf ik lekker testen uiteraard. Niet te ver natuurlijk, want dan halen ze er weer die therapeut bij en die heeft mij door, dus daar moet ik wel mee opletten.



Ik heb nog een taak die wel wat commentaar los brandt bij de sukkels. Orianthi is een echt energiebommetje bij momenten. Zo’n heel vrolijke turbo collie on speed. Het lijkt wel of er een propeller aan zijn staart verbonden is, die huppelt en kwispelt dus de hele dag. En in al dat enthousiasme loopt hij wel eens ergens tegenaan (de boerderijkatten, het koppel houtduiven in de tuin, Ozzy de haan en zijn dames die hem jennen, een stel eksters die lawaai maken,…). Dan begint hij met datzelfde energieniveau te blaffen, van die hoge snelle blafjes, net een motortje dat niet kan starten. Meestal lig ik in de woonkamer lekker te dutten, hoor ik die kleine afgaan. Dan richt ik mij dus op, loop naar buiten, stel met een gemikte zware blaf orde op zaken, loop weer naar binnen en laat met een diepe zucht weer neerploffen om met genoeglijk gesnurk mijn dutje verder te zetten. De sukkels moeten hier dan om lachen en noemen het mijn spoedinterventies. Zeg nu zelf, dat regel ik toch maar netjes.

Wij collies worden toch vaak mis begrepen. Zeg nu zelf, wij stellen doodnormaal logisch gedrag, maar denk je dat die mensen er iets van begrijpen? Houd moed collega’s, wij weten wel beter.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts